49

نقد و بررسی­ کتاب «خانه و قلمرو در ایل­ کاکاوند

بخش اول گزارش نشست علمی با عنوان: «نقد و بررسی­ کتاب «خانه و قلمرو در ایل­ کاکاوند»
👈 انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه (شاخه هرسین) و انجمن جامعه شناسی ایران  با همکاری معاونت  فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور و موسسه انتشارات دانشگاه تهران در تاریخ دوشنبه 30 بهمن 1402 ساعت 10 الی 12 در دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سالن جلسات شماره 1؛ نشست علمی حضوری - مجازی با عنوان: «نقد و بررسی کتاب «خانه و قلمرو در ایل­ کاکاوند» را با حضور: دکتر سیاوش قلی پور، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه رازی (مؤلف کتاب) و دکتر جلیل کریمی، عضو هیئت علمی گروه جامعه­ شناسی دانشگاه رازی و دکتر روح اله بهرامی، عضو هیئت علمی گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی (به عنوان ناقدین) برگزار کرد. دبیر این نشست هم جناب آقای مراد دولتیاری، مسئول انجمن ایرانی تاریخ شاخه شهرستان هرسین بودند که در ابتدای جلسه به معرفی نویسنده، ایل کاکاوند و نقاط ضعف کتاب پرداختند. سپس دکتر قلی پور شیوه نگارش، روش تحقیق و همچنین ایرادات کتاب را توضیح دادند. در ادامه ایشان به اهمیت سکونتگاه ها، نقش مهاجرت اقوام و موقعیت جغرافیایی هرسین اشاره کردند.

بخش دوم گزارش:👇 
در این بخش دکتر روح اله بهرامی به همکاری میان انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان و انجمن جامعه شناسی اشاره نمودند و به اهمیت نقد پرداختند. سپس کتاب خانه و قلمرو در ایل کاکاوند را مورد ارزیابی علمی قرار دادند. ایشان با نقد شکل و محتوای کتاب، نقاط ضعف و قوت آن را از نظر زیبایی شناسی و علمی بیان نمودند. همچنين عنوان کتاب، آوانگاری، روش شناسی و نحوه نگارش را علمی و مطلوب دانستند و لغات استفاده شده لکی در کتاب را نقد کردند. وی در ادامه از حیث ساختاری ایراداتی را به کتاب از جمله استفاده از قالب نظری، عدم بهره گیری نویسنده از تاریخ و شیوه استنادی میدانی وارد و پیشنهاداتی را ذکر نمودند.

گزارش بخش سوم:👇 
در این بخش دکتر جلیل کریمی به نقد و بررسی کتاب پرداختند. ایشان هم با بیان جزئیات، ضعف و قوت کتاب را به خصوص در زمینه خانه و قلمرو توضيح دادند و مثال هایی را بیان نمودند. وی همچنین از نگاه بیرونی نویسنده نسبت به موضوع و نیز زبان متن، آوانگاری و برخی از لغات انتقاد کردند و اصلاح کتاب را پیشنهاد دادند.


شناسه : 12779774