Responsive Image

اهداف بلند مدت ، چشم انداز ها و برنامه های آینده  پژوهشکدها


برنامه و چشم‌انداز آینده بر اساس اهداف پژوهشکده در افق دور دست در نظر گرفته شده است. بر اساس آن پیشنهاد‌هایی از طرف مدیر، مدیران کارگروه‌های تخصصی و سایر اعضا ارائه شده است. اجرای هریک از آن‌ها ارکان اصلی برنامه‌های آینده پژوهشکده را تشکیل می‌دهد. به طور خاص پژوهشکده اجرای طرح‌های تقاضامحور و کاربردی که منجر به حل مسائل استان شود را به صورت ویژه در دستور کار خواهد داشت.
اهداف بلند مدت ، چشم انداز ها و برنامه های آینده  پژوهشکده ب صورت وژه شامل:
الف- تامین نیاز های علمی- پژوهشی به منظور شناخت ادیان ، مذاهب  ، فرق ، آیین ها و اقوام ایرانی در جهت تحقق و تقویت همبستگی ملی ، توسعه تعامل اجتماعی و فرهنگی  در راستای حل مسایل جامعه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی مطابق تعالیم رحمانی اسلام و کرامت انسانی است. بر این اساس اهداف و چشم انداز های زیر مورد توجه قرار خواهد گرفت :
  1. توسعه تحقیقات و پژوهش های علمی  در زمینه مطالعات فرهنگی اجتماعی بر اساس رسالت و هدف بنیادین پژوهشکده.
  2. ترسیم چشم اندازه ها و تعریف برنامه های علمی - پژوهشی با توجه به نیاز ها و ضرورت های ملی  و منطقه ای غرب کشور در این زمینه.
  3. تعریف راهبردها و راهکارهای نظری و عملی در زمینه مطالعات فرهنگی- اجتماعی در حوزه های ادیان ، مذاهب، فرق، آیین ها، اقوام و زبانهای ایرانی
  4. تبیین  و تعریف برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت پژوهشی به منظور بررسی و پاسخ گویی به نیاز ها،  چالش ها ی فرهنگی  در حوزه مطالعات ادیان ، مذاهب، آیین ها  ، فرق و اقوام و...
  5. توسعه مطالعات علمی - پژوهشی بر اساس رویکرد های انسجام بخش  هویت اجتماعی و ملی در میان  ادیان ، مذاهب و اقوام ایرانی
  6. ارائه راهکارها  و انجام ماموریت های پژوهشی  به منظور حفظ مؤلفه های مشترک ادیان ، مذاهب ،  اقوام و زبانهای  ایرانی  در راستای منافع ملی .
  7. حمایت از طرح ها ، پژوهش های علمی  در زمینه ادیان ، مذاهب و اقوام ایرانی و انتشار آثار  پژوهشی  اعم از : تولید  متون ، تالیف ، ترجمه و نشرکتب علمی در این زمینه ها .
  8. ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی  و همکار در زمینه ادیان ، مذاهب ، زبانها و اقوام ایرانی
  9. تعامل علمی و فکری با  موسسات و نهادها و مجامع علمی بین المللی در حوزه ادیان ، مذاهب و اقوام ایرانی به منظور حفظ  منافع ملی در عرصه جهانی و  تقویت مؤلفه های جوامع اسلامی و  جهان اسلام .
  10. انتشار  نتایج  و دست آوردهای نوین در قالب  مجلات و نشریات علمی در راستای رسالت علمی پژوهشی و متناسب با اهداف گروه های مطالعاتی پژوهشکده در غرب کشور
  11. گسترش و توسعه تعامل میان دانشگاه و جامعه  به منظور بکارگیری آخرین نتايج تحقيقات و پيشرفت‌هاي علمي در راستای حل مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه غرب کشور.
  12. برگزاري همايش‌ ها، کارگاهها و سایر برنامه های  پژوهشی در سطوح بين‌المللي،ملی و منطقه ایی با مشاركت و همكاري ديگر مؤسسات و مجامع علمی در زمینه ها و موضوعات مرتبط با  وظايف پژوهشكده.
  13. اقدام به گردآوري منابع علمی، اسناد، مدارك تحقیقاتی داخلي و خارجي و متون تخصصی  به منظور مطالعه و تحقيق گسترده در زمينه فعاليت های مورد نظر  پژوهشكده.
ب. طرح توسعه ساختار علمی  و تاسیس  گروه های مطالعاتی  بنا بر ضرورت و با تشخیص و پیشنهاد شورای علمی پژوهشکده و تصویب و اصلاح آن مطابق مقررات  صورت خواهد گرفت و پیش بینی می شود که گروههای مطالعاتی و پژوهشی پژوهشکده با توجه به نیاز های پیش رو در موارد زیر توسعه یابد
1-گروه مطالعات ادیان ،  مذاهب و فرق 
2-گروه مطالعات اقوام غرب کشور
3-گروه مطالعات زبانها و گویش ها و لهجه های غرب کشور
4-گروه مطالعات علوم تاریخی و باستانشناسی
5-گروه مطالعات  هنر ها و آیین های بومی
6-گروه مطالعات علوم اجتماعی و جامعه شناسی
7- گروه مطالعات توریسم، گردشگری و بوم گردی
8- گروه مطالعات اقتصادی و کارآفرینی
9- گروه مطالعات سیاسی و مناسبات بین المللی
10-گروه مطالعات جغرافیایی و زیست محیطی
از لحاظ گسترش فعالیت‌ها و تشکیل ساختار در چشم‌انداز آینده؛ پژوهشکده به دنبال یک ساختار اداری برای گسترش فعالیت‌های خود خواهد بود. نمودار زیر به صورت تصویری ساختار آینده این پژوهشکده را تشکیل می‌دهد:

 
ساختار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در چشم‌انداز آینده




علاوه بر توسعه گروه های مطالعات مذکور پژوهشکده در چشم انداز آینده می تواند در صورت دریافت امکانات و اعتبارات لازم به نسبت به راه انداری بخش­ها و واحد مختلف ذیل اقدام نماید.
  1. راه‌اندازی مجلات تخصصی
  2. ایجاد واحد چاپ و انتشارات
  3. واحد ترجمه و ویرایش
  4. ایجاد کارگاه‌های آموزشی و تخصصی در موضوعات اجتماعی و فرهنگی استان
  5. گسترش کتابخانه تخصصی
  6. ایجاد  مرمت و تعمیر کتاب و نسخه خوانی اسناد قدیمی
  7. واحد گردآوری اسناد تاریخی و هویتی ناحیه غرب کشور
  8. راه‌اندازی مرکز اسناد تاریخی استان کرمانشاه
  9. گسترش روابط عمومی با جامعه
  10. ایجاد سامانه پژوهشی
  11. تشکیل واحد هویت بخشی مالکیت فکری
  12. ایجاد کارگروه­های تخصصی: جغرافیا و محیط‌زیست،
  • مطالعات توریسم و گردشگری
  • مطالعات کارآفرینی و اشتغال
  • مطالعات سیاسی و روابط بین‌المللی
  • مطالعات هنر و موسیقی
  1. همچنین اجرای همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی برنامه‌های آینده در چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت را تشکل می‌دهد.